Woolworths beboet voor wetenschap wasmiddelkartel

Nadat Colgate-Palmolive eind april 2016 schuldig werd bevonden aan het overtreden van de Australische kartelwetgeving, werd begin juni ook supermarktketen Woolworths beboet. Colgate moest 18 miljoen dollar betalen, Woolworths 9 miljoen. Unilever maakte eveneens deel uit van de groep, maar klikte naar de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC). Met een beroep op de Immunity Policy for Cartel Conduct bleef Unilever verschoond van vervolging en/of een boete. Een derde producent, PZ Cussons, komt eveneens in juni aan de beurt.

Woolworths beboet

In de Australische markt voor wasmiddelen, met een geschatte omvang van zo’n 500 miljoen dollar, hadden de drie fabrikanten een marktaandeel van meer dan 80% met merken als OMO, Surf en Radiant. In 2008 spraken ze af om alleen nog extra geconcentreerde producten te gaan voeren, zonder de prijs aan te passen. Van de lagere kosten – productie, opslag en transport – zou de consument op die manier niet profiteren. Iets wat in Nieuw-Zeeland wel gebeurde. Bovendien wisselden Colgate en Unilever gevoelige marktinformatie uit, waaronder prijsverhogingen. Hoewel de door consumenten geleden schade moeilijk is te schatten, laat staan te verhalen, zouden zij zo’n 150 miljoen dollar teveel hebben betaald voor de wasmiddelen.

Woolworths was op de hoogte van de afspraken en gaf toe daar ook van geprofiteerd te hebben. De supermarktketen realiseerde besparingen in opslag, distributie en schapruimte. En zonder medewerking van een winkelpartij was de hele ‘Operation Mastermind‘, zoals de betrokken directeuren het noemden, niet mogelijk geweest. De scheve schaats zou door slechts één inkoper gereden zijn en in de afgelopen 7 jaar heeft het bedrijf veel verbeteringen aangebracht in haar compliance programma en trainingen. Gelet op de marktomvang en de mogelijk geleden schade door consumenten, stelden de boetes niet veel voor. Het bedrag dat Woolworths door de ACCC als boete kreeg opgelegd, was wel het hoogste in z’n soort tot nu toe. 

bron: ABC News (Michael Janda), news.com.au (Frank Chung), The Sydney Morning Herald (Jessica Gardner, Esther Han), The Australian Business Review (John Durie)

Reacties zijn gesloten.