VW ‘clean diesel’ nog welkom in milieuzone?

Martin Winterkorn VW clean diesel

Martin Winterkorn

De voorlaatste maandag van september 2015 werd voor autofabrikant Volkswagen een roetzwarte. De Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) maakte bekend dat de motormanagementsoftware van enkele dieselmodellen zo was afgesteld, dat de stikstofoxide uitstoot bij meting in de garage binnen de wettelijke normen bleef. Terwijl de uitstoot in het gewone verkeer sterk afweek van de opgegeven testwaarden: soms enkele tientallen procenten, soms meer dan 40 keer de toegestane hoeveelheid, Het betrof zo’n 500.000 auto’s in de VS en zo’n 11 miljoen in totaal, zoals enkele dagen later zou blijken. Volkswagen bekende de manipulatie nadat de EPA dreigde om nieuwe modellen voor 2016 niet te certificeren. 

Op diezelfde maandag presenteerde de grootste autobouwer ter wereld in de Verenigde Staten de nieuwste Passat; een feestje van 1 miljoen dollar voor 400 medewerkers en genodigden met een optreden van Lenny Kravitz. Volkswagen probeerde uit alle macht met diesels een voet aan de grond te krijgen in het land met haar strenge milieueisen. Topman van VW in de VS Michael Horn gaf bij die gelegenheid commentaar op het nieuws en sprak “our company was dishonest … in my German words – we have totally screwed up”. Twee dagen later stond hij op straat.

Voor het weekend had de hoogste baas van VW, Martin Winterkorn, nog veel lof geoogst bij het begin van de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt. Na kort geleden nog een machtsstrijd binnen het bedrijf met Ferdinand Piëch, kleinzoon van de stichter van het concern Ferdinand Porsche, in zijn voordeel te hebben beslecht, werd hij enkele dagen later opgevolgd door Matthias Müller, hoogste man bij Porsche. Winterkorn verdween niet echt van het toneel, maar werd in de luwte ondergebracht bij de Porsche holding.

In Duitsland, waar 1 op de 7 banen gerelateerd is aan de autoindustrie, werd niet alleen in Wolfsburg met ontsteltenis en furieus gereageerd. Het kwaliteitsimago ‘Made in Germany’ kreeg een behoorlijke optater en er werden diepgravende onderzoeken en harde maatregelen aangekondigd, ook in diverse andere landen en in Brussel. Een mogelijke boete in de VS werd becijferd op 16 miljard dollar, Volkswagen reserveerde die week alvast 6,5 miljard euro en zag hoe in een paar dagen meer dan 30% van haar beurswaarde in rook opging. 

Onder stakeholders groeit het besef dat diesels hun technische grenzen hebben bereikt en niet nog zuiniger kunnen rijden met minder uitstoot. Ook in Frankrijk, een echt dieselland, klinkt de roep om te stoppen met dieselauto’s steeds luider. Zo wil Parijs geen milieuzone, maar gewoon de hele stad afsluiten voor dat soort auto’s.

bron: AFP (John Biers), Daily Mail (Jenny Stanton, Ray Massey), NPO, Bild (Herbert Bauernebel), NRC (Frank Vermeulen)

Reacties zijn gesloten.