Vrachtwagenbouwers remmen nieuwe technologie af

Uit documenten van de Europese Commissie zou blijken dat Europese vrachtwagenbouwers ruim veertien jaar verboden prijsafspraken maakten en de introductie van minder vervuilende trucks vertraagden, zo berichtte de Britse krant Financial Times vlak voor de kerstdagen van 2014. In januari 2011 vonden gelijktijdig invallen plaats bij de zes bedrijven in Zweden, Nederland, Italië, België, Luxemburg en Duitsland.

vrachtwagenbouwersHet kartel zou hebben bestaan uit DAF, Daimler, Iveco, Scania, Volvo’s Renault Trucks en MAN, dat de zaak aan het licht bracht. Samen bedienen de bedrijven nagenoeg de hele Europese markt, waarop geen Amerikaanse of Aziatische concurrenten actief zijn. Uit de documenten zou blijken, dat de fabrikanten tussen 1997 en 2011 samenspanden en onder meer afspraken op welk moment, en tegen welke prijs, nieuwe technologieën voor zuinigere vrachtwagens werden geïntroduceerd.

Vrachtwagenbouwers voldeden steeds aan de geldende normen voor de uitstoot van schadelijke stoffen, maar volgens critici zijn grotere verbeteringen en meer brandstofbesparing mogelijk. Ook de EC constateerde dat het brandstofverbruik de laatste jaren stabiel is gebleven, terwijl nieuwere technologieën tot een vermindering van 35% zouden kunnen leiden.

De Europese commissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, maakte een maand geleden bekend dat zij prijsafspraken vermoedde tussen een aantal grote vrachtwagenbouwers. Ook het Nederlandse DAF liet weten daarop te zijn aangesproken. Als uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven inderdaad onderling prijsafspraken hebben gemaakt, kunnen zij daarvoor een fikse boete krijgen, tot maximaal 10% van de jaaromzet.

Daimler meldde al 600 miljoen euro opzij te hebben gezet voor een mogelijke kartelboete. Dat bedrag werd toegevoegd aan de voorziening die het moederbedrijf van Mercedes-Benz in 2011 al trof voor deze kwestie. Volvo Group trof na ontvangst van het Statement of Objections – waarin de verdenkingen staan opgesomd – een voorziening van 400 miljoen euro. Gelet op de ernst en omvang van de zaak, leek het Vestager erg ingewikkeld om tot schikkingen te komen. Eer het tot een uitspraak komt, zijn we evenwel jaren verder in dit soort Europese kartelzaken. 

bron: FT (Andy Sharman), Nu.nl, Law360 (Allissa Wickham), Commercial Motor (Ashleigh Wight)

Reacties zijn gesloten.