Voormalig manager HBOS en kornuiten krijgen 50 jaar cel voor ruïneren klanten

Bancroft, Mills & Scourfield vermaken zich prima, , voormalig manager HBOS

Bancroft, Mills & Scourfield vermaken zich prima (foto: Thames Valley Police)

Tien jaar na dato werden begin februari 2017 straffen uitgesproken voor een omvangrijk schandaal waarbij klanten van Halifax Bank of Scotland (HBOS) onrechtmatig het ravijn in waren geduwd. Het betrof (kleinere) bedrijven die in de jaren 2003 – 2007 terechtkwamen bij de afdeling ‘Bijzonder Beheer’ van de destijds vijfde bank in het Verenigd Koninkrijk. Voormalig manager Lynden Scourfield van deze afdeling (Impaired Assets Division) in Reading lichtte – bijgestaan door zeker vijf kameraden – zo’n 200 bedrijven en HBOS op voor in totaal ruim 240 miljoen pond. Nog los van het persoonlijke leed bij de betrokkenen, die hun zaak, baan, huis, pensioen en soms hun huwelijk in rook zagen opgaan. Hun leven(swerk) werd geruïneerd.

Alison en David Mills. Voormalig manager HBOS

Alison en David Mills.

Dat leek Lynden Scourfield (1962), adviseur David Mills (1956) en zijn vrouw Alison (1965) niet te deren. Samen met Michael Bancroft, Mark Dobson (HBOS) en accountant John Cartwright smeten ze met geld, dat op ging aan luxe vakanties, sexfeesten, juwelen en een duur jacht. Onder de noemer “corporate entertainment” werden escortdames geregeld en gefactureerd bij Remnant Media, een adult entertainment-bedrijf en goede klant van HBOS.

De hoogste straf was voor Mills, die als kwade genius werd bestempeld; 15 jaar cel. Scourfield kreeg een gevangenisstraf van 11 jaar opgelegd, Bancroft zal 83 jaar oud zijn als hij zijn straf van 10 jaar heeft uitgezeten. Dobson kreeg 4,5 jaar cel en Cartwright en mevrouw Mills allebei 3,5 jaar.

In 2007 trokken Nikki en Paul Turner uit Cambridge voor het eerst aan de bel over hun ervaringen met HBOS toen het – volgens de bank – minder goed ging met hun bedrijf Zenith. Door Scourfield werden zij – met een extra lening – voor ‘assistentie’ doorverwezen naar het adviesbureau Quayside Corporate Services van Mills, een voormalig NatWest bankier, en Bancroft. Quayside hanteerde pittige tarieven en haalde – gesteund door druk vanuit HBOS – alles van waarde uit de bedrijven. Veelal eindigde het drama in een faillissement, waarbij zo’n bedrijf in handen kwam van een vennootschap van Mills of Bankcroft.

De bank ontkende alle aantijgingen van de Turners en heeft diverse malen gepoogd hun huis te confiskeren. Het duurde even voordat de FAS, SFO en het ministerie van Financiën in beweging kwamen, maar in oktober 2010 werden Scourfield, Mills en Cartwright  gearresteerd. Daarmee begon “Operation Hornet“, omschreven als één van de grootste fraudeonderzoeken in zijn soort in het VK.

HBOS – sinds 2008 onderdeel van Lloyds Group – heeft de misstanden altijd ontkend. Lloyds Group stelde zich op het standpunt bij de overname van HBOS – destijds gered met overheidsgeld – geen informatie te hebben aangetroffen die deze misstanden zouden staven. De gedupeerden gaven aan ook Lloyds Group te zullen blijven achtervolgen om compensatie te eisen voor het door hen geleden verlies en leed. 

De Financial Reporting Council startte in 2016 een onderzoek naar de goedkeurende verklaring die KPMG gaf over de jaarrekening 2007 van HBOS. De voormalig senior partner John Griffith-Jones werd inmiddels voorzitter van de Financial Conduct Authority (FCA). De roep om zijn aftreden zwol de afgelopen tijd aan.

bron: the Guardian (Rupert Neate), BBC (Andy Verity), Daily Record (Scott McCulloch), Daily Mail (Jessica Duncan), Naked Capitalism (Ian Fraser), Wikipedia


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *