Truckfabrikanten proberen marktwerking te dempen
Eerder dan eind 2014 verwacht, kwam de Europese Mededingingsautoriteit medio juli 2016 met een boete van bijna 3 miljard euro voor vijf truckfabrikanten, die van 1997 tot en met 2011 (prijs)afspraken maakten. Samen bedienen DAF, Scania, MAN, Volvo/Renault, Daimler en Iveco nagenoeg de hele Europese markt, waarop geen Amerikaanse of Aziatische concurrenten actief zijn. MAN (VW) stapte destijds naar de autoriteiten en kreeg geen boete, die normaliter circa 1,2 miljard euro zou hebben bedragen. Het onderzoek naar de rol van Scania (eveneens VW) werd nog niet afgerond.
Na de boete van bijna 1,5 miljard euro uit 2012 voor kartelvorming door fabrikanten van beeldbuizen, is dit het nieuwe boeterecord van de Europese Mededingingsautoriteit. Daimler incasseerde een boete van 1 miljard, gevolgd door DAF, die 753 miljoen moest betalen. Volvo/Renault kreeg een boete van 670 miljoen en Iveco 495 miljoen. Alle bedragen binnen drie maanden te betalen op de bankrekening van de EU. DAF (onderdeel van het Amerikaanse Paccar) trof hiervoor vorig jaar al een voorziening van 850 miljoen euro, waardoor het in 2015 – ondanks een omzetgroei van meer dan 10 procent – een verlies leed van ruim 560 miljoen euro.
De hoogte van de boetes werd mede veroorzaakt door de lange periode waarin de fabrikanten probeerden de marktwerking te ondermijnen. Veertien jaar lang betaalden zo’n 600.000 transportbedrijven in Europa te veel voor hun vrachtwagens. “Er rijden in Europa naar schatting 30 miljoen vrachtwagens rond. Van elke tien middelgrote en zware vrachtwagens op de Europese wegen komen er negen uit de fabrieken van deze producenten”, beklemtoonde Vestager, de Europese commissaris voor mededinging. “In plaats van elkaar te beconcurreren, spanden zij samen.” Transportbedrijven kondigden aan claims voor te bereiden tegen de fabrikanten. MKB-Claim schatte het prijsverhogende effect op zo’n 20 procent.
bron: NRC (Sjoerd Klumpenaar, Joram Bolle), de Volkskrant (John Wanders), Logistiek (Annemiek Jorritsma), Logistiek Profs, RTLZ (Thomas Drissen)
Reacties
Truckfabrikanten proberen marktwerking te dempen — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>