Stichting AMDT wel opgewassen tegen transportondernemers?

Tranyr logoBegin febrauari 2013 ging het in Antwerpen gevestigde transportbedrijf Tranyr failliet, ondanks haar lidmaatschap van de World Cargo Alliance. Dat is ruim 5 jaar na de herrijzenis van Rynart Transport, dat in 2007 failliet ging. Toen liet het bedrijf uit het Brabantse Zevenbergen een financieel gat na van ruim 100 miljoen euro, alsmede tientallen ontslagen medewerkers .
In september 2012 werd een accountant, die voor Rynart werkte, voor twee maanden geschorst door de Accountantskamer, omdat hij 55,6 miljoen euro ‘over het hoofd’ had gezien. Een collega-accountant kwam er met een waarschuwing vanaf.

Om gesjoemel bij faillissementen in deze sector aan te pakken is de Stichting Aanpak Malafide Doorstarters in de Transportsector (SAMDT) in het leven geroepen. Je kunt je alleen afvragen of deze Nederlandse stichting wel een vuist kan maken tegen fraudeurs in deze sector. Ook transportbedrijven blijken vrij beweeglijk in Europa en – zoals Tranyr bewees – daarbuiten. Recentelijk verhuisde de website van het bedrijf naar Zuid-Afrika (tranyr.co.za), waar Tranyr al een deel van haar bedrijfsactiviteiten had gevestigd. Was dit een voorbode van een tweede doorstart?

Transportbedrijf Willem Rompen werd medio augustus 2012 failliet verklaard, maar maakte gelijk een doorstart met ‘een hoofdvestiging’ op Cyprus. Mogelijk verplaatsen ook andere faillerende transportbedrijven hun activiteiten naar Hongarije, België of Polen om zo eventuele vervolging in Nederland te voorkomen. Daarmee vraagt dit probleem om een supra-nationale aanpak in de vorm van een Europese SAMDT en het door de staatssecretaris van Veligheid en Justitie gepropageerde Europees register voor frauderende bestuurders.

bron: faillissementsdossier.be, transport.nl, accountant.nl

Reacties zijn gesloten.