Rolls-Royce beschuldigd van omkoping in China

Bouwer van vliegtuigmotoren Rolls-Royce werd recent benaderd door het Serious Fraud Office (SFO) vanwege signalen over malversaties van het bedrijf in Indonesië en China. Eigen onderzoek door Rolls-Royce wees inderdaad uit dat er “mogelijk sprake was geweest van omkoping en corruptie op buitenlandse markten”.
Een blogger met het pseudoniem ‘soaringdragon’ meldde begin januari 2013 dat een zekere Chen Qin steekpenningen zou hebben aangenomen bij het verkrijgen van orders met een totaalbedrag van ruim 2 miljard dollar bij Air China in 2005 en bij China Eastern in 2010.

Airbus A330 van China Eastern, Rolls-Royce beschuldigd van omkoping

Airbus A330 van China Eastern

Met de deals voor Trent 700 motoren voor tientallen Airbus A330 toestellen kreeg Rolls-Royce een flinke voet tussen de deur op de Chinese luchtvaartmarkt. Nu riskeert de op één na grootste bouwer van vliegtuigmotoren ter wereld flinke boetes van zowel het SFO in het Verenigd Koninkrijk als van het ministerie van Justitie in de Verenigde Staten. Beide instanties hebben evenwel nog niet besloten of ze een formeel onderzoek zullen instellen.

Een verklaring van China Eastern leek te bevestigen dat Chen Qin in 2011 is opgepakt, zoals ook de blogger had beweerd. Daarnaast heeft ook een voormalig werknemer van Rolls-Royce in Indonesië, Dick Taylor, via berichten op internet wereldkundig gemaakt dat Tommy Suharto in 1990 20 miljoen dollar en een Rolls-Royce zou hebben gekregen om zodoende Garuda over te halen Trent 700 motoren aan te schaffen. Hoewel Taylor in 2004 vervroegd met pensioen is gegaan, beweerde hij dat Rolls-Royce tot in 2010 steekpenningen heeft betaald aan ‘tussenpersonen’ in Indonesië.

De CEO van Rolls-Royce, John Rishton, gaf in december aan dat het bedrijf geen enkele vorm van onoirbaar zakendoen tolereerde en volledige medewerking aan de onderzoeken zou verlenen. Het bedrijf is tenslotte een topspeler op de wereldmarkt met goede vooruitzichten en wil die positie niet verspelen door dit soort wanklanken en mogelijk illegale praktijken. Met de nieuwe wind die er bij het SFO waait, lijkt de kans kleiner dat een zaak als deze tot een schikking zal komen; vervolging van verantwoordelijke bestuurders en het bedrijf liggen eerder in de lijn der verwachting.

lees het hele artikel bij The Guardian (Dan Milmo)

Reacties zijn gesloten.