Rechter haalde streep door boete NS van 40 miljoen
Eind juni 2019 haalde de rechter een streep door de boete van 40 miljoen euro die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eind juni 2017 aan de Nederlandse Spoorwegen had opgelegd voor onregelmatigheden bij de OV-aanbesteding in Limburg in 2014. Dat betrof de grootste OV-aanbesteding in de Nederlandse geschiedenis: het regionale bus- en treinvervoer in Limburg voor de periode 2016-2030 ter waarde van zo’n 2 miljard euro. De ACM oordeelde destijds, dat de NS misbruik maakte van haar economische machtspositie. Enerzijds zou het bedrijf een verlieslatend bod hebben gedaan en anderzijds vertrouwelijke informatie van voormalig Veolia-directeur De Beer hebben doorgespeeld aan dochtermaatschappij Abellio en verzoeken om informatie van concurrenten Arriva en Veolia traag of onvolledig hebben behandeld.
Begin mei 2015 wees de ACM het bezwaar af dat de NS had aangetekend tegen het besluit van de waakhond, waarop deze beroep aantekende bij de rechtbank in Rotterdam. De NS betwistte dat zij een verlieslatend bod had gedaan. Bij de gehanteerde verwachtingen inzake reizigersaantallen – andere dan die de ACM hanteerde – voldeed het bod aan de interne rendementseis.
Het boetebedrag baseerde de ACM op de gemiddelde opbrengst van de Limburgse concessie gedurende één jaar plus een verhoging omdat de NS niet onmiddellijk medewerking verleende aan het onderzoek. Wettelijk gezien was een boete toegestaan van maximaal 10% van de geconsolideerde omzet.
De rechtbank oordeelde nu dat de ACM niet overtuigend heeft bewezen dat de NS een economische machtspositie had. Zo werd er geen onderzoek gedaan naar de voorwaarden waaronder de Staat de concessie voor het Hoofdrailnet tot 2024 verleende. Over de (machts)positie van de NS op het Hoofdrailnet na 2024 kon in 2014 niet geoordeeld worden. Het economische onderzoek dat ACM wel had laten verrichten had een meer algemene strekking en vormde – naar het oordeel van de rechter – onvoldoende basis voor het boetebesluit.
Om de opgelegde boete te kunnen betalen hoefde de NS de tarieven niet te verhogen. De ruim 40 miljoen euro kon in mindering worden gebracht op de winstuitkering aan de Staat en ook dat hoefde nu niet te gebeuren. De concessie werd in 2015 toegewezen aan Arriva.
bron: OV Pro (Vincent Krabbendam, Inge Jacobs)
Reacties
Rechter haalde streep door boete NS van 40 miljoen — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>