Philips verscherpt interne controle vrachtkosten

Medio februari 2015 berichtte het FD op basis van eigen onderzoek, dat multinationals Philips, Bauknecht, L’Oréal en Husqvarna voor bijna 70 miljoen euro werden opgelicht door een bedrijf in Duitsland en een ander in de VS. Onder andere voormalig Philips-dochter Inspeg en Trendset verzorgden voor deze bedrijven de controle en betaling van vrachtkosten. Door leveranciers structureel te laat te betalen, creëerden de bestuurders overschotten, die naar hun eigen rekeningen werden doorgesluisd. Bij Philips zou het gaan om zo’n 20 miljoen. Met dat geld werden geen goede doelen gesteund, maar huizen, luxe auto’s en lidmaatschappen van exclusieve clubs aangeschaft. 

Veel ‘gestroomlijnde’ bedrijven hebben kort voor of na de eeuwwisseling dergelijke niet-kerntaken afgestoten, waaronder deze freight audit and pay. Veelal kleine partijen namen de afhandeling van vrachtbrieven en facturen over, evenals de betalingen aan de vervoerders met geld dat de opdrachtgever op hun rekening klaar zette. Doorgaans binnen 48 uur, maar in de onderhavige gevallen dus (veel) later. Dit gaat een tijd goed, totdat de tekorten onherroepelijk leiden tot het faillissement van de dienstverlener.

Trendset interne controle vrachtkostenInspeg zowel als Trendset gingen in 2013 failliet. Een directeur van Trendset werd in april 2013 veroordeeld tot een gevangenisstraf van 33 maanden en het terugbetalen van bijna 600.000 dollar. Zij had dit geld in 2010 en 2011 verduisterd, waar zij en haar echtgenoot – die 8 maanden huisarrest kreeg – luxe van konden leven. 

Volgens de curator van Inspeg – in 2005 door Philips voor 1 euro verkocht aan het Britse Trax Universal Group – kon er zo lang zo veel geld verdwijnen door een gebrekkige interne controle bij de opdrachtgevende bedrijven. Philips, dat wellicht een groot deel van de schade op haar verzekeraar kan verhalen, liet weten de interne controlesystemen te hebben aangescherpt en de betalingen niet meer te laten doen door partners. 

bron: FD (Johan Leupen, Jeroen Segenhout), Freight Business Journal, Delta Nu Alpha Nashville (Melinda)

Reacties zijn gesloten.