Pakketvervoerders in Frankrijk beboet wegens kartelvorming

Pakketvervoerders in Frankrijk werden medio december 2015 beboet door de ‘Autorité de la Concurrence’ wegens kartelvorming in de periode 2004 – 2010. Transporteurs als DHL, FedEx, TNT, Geodis, GLS, DB Schenker, Ziegler en diverse andere kregen boetes voor in totaal ruim 670 miljoen euro. De op één na hoogste boete die de Franse kartelwaakhond oplegde sinds haar oprichting in 2008.

Pakketvervoerders in Frankrijk

Deelname transat Jacques Vabre

Geodis, onderdeel van de Franse spoorwegen SNCF en de op drie na grootste speler in Europa, kreeg de grootste boete: 196 miljoen euro. TNT en FedEx moesten ruim 58 miljoen en 17 miljoen aftikken, terwijl de schade voor DB Schenker en Kuehne + Nagel beperkt bleef. Schenker meldde het kartel in 2008 bij de autoriteiten en Kuehne + Nagel leverde in 2010 extra bewijsmateriaal.    

Managers van de 20 transportbedrijven ontmoetten elkaar tijdens vergaderingen met de branche-organisatie en maakten dan en passant afspraken over de vervoersprijzen. Uit documenten die in beslag zijn genomen zou blijken dat diverse functionarissen beseften dat ze de regels overtraden. Nadat de autoriteit voor marktwerking eind 2010 huiszoekingen deed, stopten de pakketvervoerders met hun illegale prijsafspraken. 

Of de boetes stand houden, zal de tijd moeten leren. Een soortgelijke boete, maar dan uitgedeeld door de Europese Commissie in 2010 aan tien luchtvaartmaatschappijen voor een vrachtkartel, werd medio december 2015 door het Gerecht van de Europese Unie vernietigd. De luchtvaartmaatschappijen zouden in de jaren 1999 – 2006 brandstof- en veiligheidstoeslagen onderling hebben afgestemd. Voor Air France-KLM, die de grootste boete (340 miljoen) kreeg van de in totaal 790 miljoen euro die de EC destijds aan boetes oplegde, voorlopig een mooie meevaller. Er is nog beroep mogelijk en dat vergt ook al gauw 2 jaar.

Een tegenvaller voor de getroffen vervoerders, die in enkele landen – waaronder Engeland, Duitsland en Nederland – hun schadeclaim al aanhangig hadden gemaakt. Ook zij zullen nog even geduld moeten hebben.

bron: De Tijd (Guido Meeussen), The Wall Street Journal (Inti Landauro), FD

Reacties zijn gesloten.