Liever bankier of accountant dan autobouwer
Begin december 2017 werd Oliver Schmidt, de voormalig compliance officer van autobouwer Volkswagen in de VS, in Detroit veroordeeld tot een celstraf van 7 jaar voor fraude en het overtreden van de Clean Air Act. Daarmee werd hij de tweede topfunctionaris die in het dieselgate-schandaal achter de tralies belandde. In augustus werd ingenieur James Liang veroordeeld tot een gevangenisstraf van 40 maanden, waartegen hij in beroep is gegaan. Hij en Schmidt waren betrokken bij interne besprekingen om vragen van toezichthouders over een (te) hoge uitstoot te pareren.
Schmidt (1969) werd door de aanklager omschreven als de liaison tussen enerzijds het Duitse topmanagement en anderzijds de Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board. In ruil voor strafvermindering bekende hij in augustus op onderdelen wel schuld, maar werkte verder slecht mee. Hij vernietigde belangrijke documenten, zette medewerkers aan om hetzelfde te doen en bagatelliseerde zijn rol in het uitstootschandaal. Hij werd niet bestempeld als het meesterbrein achter de ‘sjoemelsoftware’ en de rechter benadrukte dat de echte schuldigen nog onbestraft waren. Schmidt voelde zich door diezelfde bazen in de steek gelaten; zij wisten meer en al veel langer over deze praktijken.
Volkswagen gaf in 2015 toe, dat zo’n 11 miljoen auto’s waren uitgerust met ‘sjoemelsoftware’, Die minimaliseerde de hoge uitstoot onder gewone rijomstandigheden van bijvoorbeeld stikstofoxide zodra de auto op een rollenbank stond. In de Verenigde Staten reden ongeveer 600.000 auto’s rond met deze bijzondere functionaliteit. In Amerika betaalde Volkswagen tot nu toe ruim 4 miljard dollar aan boetes en meer dan 17 miljard aan schadevergoedingen.
Hoewel de boetes voor de autobouwer lager zijn dan die voor diverse banken in de afgelopen jaren wegens fraude met hypotheken, bancaire rente, derivaten, valutakoersen en dergelijke, zijn de vrijheidsstraffen in vergelijking ongekend. Bestuurders van internationale accountantsbureaus en (systeem)banken werden gespaard zoals hun bedrijven werden gered door belastingbetalers en aandeelhouders. Ze gingen juist niet ten onder aan hun eigen succes, maar bleken too big too fail. Voor één van de grootste autoproducenten ter wereld werkt het dus anders. Volgens federale rechter Sean Cox zette het VW-schandaal de bijl aan de wortel van ons economisch systeem – het vertrouwen tussen verkoper en klant. En dat lag bij banken en professionele dienstverleners natuurlijk duidelijk anders …
bron: DW, Forbes (David Kiley, Bertel Schmitt), Detroit Free Press (Eric D. Lawrence)
Reacties
Liever bankier of accountant dan autobouwer — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>