Kobe Steel buigt vervaarlijk door na gesjoemel certificering
In de tweede week van oktober 2017 verloor het Japanse Kobe Steel in enkele dagen tijd ruim 35% – zo’n 1,5 miljard euro – van haar beurswaarde, nadat bekend was geworden dat de certificering van bepaalde producten niet deugde. De kracht en levensduur van bepaalde koper- en aluminiumproducten zou minder zijn, dan waar afnemers na uitgebreide kwaliteitscontroles op konden rekenen. Ook bij staalpoeder en metaalproducten voor computerchips en zonnepanelen zou dit voorkomen. Autofabrikanten als Nissan, Ford, Toyota, Honda, Mazda en Subaru gebruikten het staalpoeder voor versnellingsbakken.
Afnemers in diverse industrieën haasten zich te melden, dat er geen direct gevaar dreigde voor automobilisten en lucht- en treinreizigers. Uiteraard kondigden ze ook allemaal aan direct onderzoek te starten naar de producten waarin de metalen waren verwerkt. Kobe Steel zelf, de op twee na grootste staalproducent van Japan, stelde een commissie in die voortaan toeziet op de kwaliteitsbewaking. Medio 2016 moest dochterbedrijf Shinko Wire bekend maken dat de trekkracht van RVS-kabels niet aan de opgegeven eisen voldeden. En hoewel JPMorgan Japan de kosten van vervanging van die metalen schatte op zo’n 100 miljoen euro, leek ‘de markt’ ook rekening te houden met een dusdanige (reputatie)schade, dat de toekomst van Kobe Steel een zeer onzekere kon zijn.
Waar bij de eerste berichtgeving sprake was van 200 gedupeerde klanten, sprak CEO Hiroya Kawasaki enkele dagen later van ongeveer 500 getroffen ondernemingen. Ook de lijst van betrokken producten waarvan de technische specificaties werden opgesmukt, werd almaar langer. Na de eerder genoemde producten kwamen daar koperen buizen en staaldraad bij, onder meer gebruikt in automotoren en om banden te versterken. Kobe Steel bleek in bepaalde gevallen al jaren geleden op de hoogte van de vervalsingen. Kawasaki bekende dat er toen regelingen met afnemers werden getroffen, die het bedrijf nooit publiek maakte.
Meerdere bedrijven uit Japan, toch de bakermat van het kwaliteitsdenken, kregen de afgelopen tijd te maken met falende kwaliteitscontroles en fraude rond certificering. De inmiddels failliete fabrikant van auto-onderdelen Takata verkocht miljoenen ondeugdelijke airbags. Automaker Mitsubishi raakte in opspraak door fraude met uitstootgegevens en branchegenoot Nissan doordat het wagens liet controleren door ongekwalificeerde technici.
Neem dus niet bij elk ontbijt een ei en ga lopend naar je werk; het gebruik van fiets, auto en trein kent onvermoede risico’s.
bron: FD, De Tijd (Bert Broens), the Guardian (Julia Kollewe), Reuters (Yuka Obayashi)
afbeelding Kobe Steel hoogoven: 松岡明芳, 2010, CC-BY-SA-3.0, Wikimedia Commons
Reacties
Kobe Steel buigt vervaarlijk door na gesjoemel certificering — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>