Italiaanse senaat stemt in met nieuwe anti-corruptiewet

Begin april 2015 – 1 april om precies zijn – stemde de Italiaanse senaat in met een  aanpassing op de anti-corruptiewet uit 2012. Een mijlpaal, want de afgelopen twee jaar blokkeerde de Senaat elk voorstel dat de regering indiende om iets te doen aan dit bekende fenomeen. De Kamer van Afgevaardigden was ook jarenlang verdeeld en nam de oorspronkelijke wet in juni 2012 aan. De wet werd eind november 2012 van kracht: straffen voor corruptie werden hoger en de bestrijders ervan kregen meer bevoegdheden. Jaarlijks zijn er naar schatting tientallen miljarden euro’s gemoeid met corruptie in Italië.

De regering Monti wilde destijds na een strengere budgetdiscipline en de aanpak van belastingontduikers ook de corruptie in Italië aanpakken. Zo werd het bij de parlementsverkiezingen van 2013 onmogelijk dat wegens corruptie veroordeelde partijleden op de kieslijst kwamen te staan. Veel volksvertegenwoordigers hadden een strafblad – de meesten uit de centrumrechtse PDL van ex-premier Silvio Berlusconi – en probeerden de wet door amendementen steeds af te zwakken. Monti maakte er een vertrouwenskwestie van en wist zo de wet aangenomen te krijgen.

De huidige regering van premier Renzi raakte de afgelopen maanden steeds meer gefrustreerd over de moeizame vorderingen bij het verder aanpassen van anti-corruptiewet 190/2012. Met name Forza Italia (Berlusconi) was tegen een (nog) hogere strafmaat. Deze partij lag sowieso dwars na uit het pact gestapt te zijn, dat een jaar geleden was gesloten over structurele hervormingen, omdat FI niet was betrokken bij de benoeming van de nieuwe Italiaanse president Sergio Mattarella.

Aardbeving l'Aquila 2009 Italiaanse senaat

Aardbeving l’Aquila 2009

Tegelijk was er de afgelopen maand opnieuw een schandaal dat de minister van Transport & Infrastructuur de kop koste. Hoewel zelf geen verdachte, nam Maurizio Lupi zijn politieke verantwoordelijkheid en stapte op, toen bekend werd dat er bij aanbestedingen voor publieke werken ter waarde van 25 miljard euro onregelmatigheden zouden zijn geconstateerd. Het betrof trajecten van snelwegen en de hogesnelheidslijn, de haven van Sardinië en uitbreidingen van de metro’s in Rome en Milaan. 
Intussen lopen er nog onderzoeken naar corruptie bij de Expo 2015, de stormvloedkering van Venetië en het herstel van L’Aquila, dat in 2009 door een zware aardbeving werd getroffen. 

bron: NOS, Powned, Xinhua, The Local

Reacties zijn gesloten.