Het geo-economische verdienmodel van Inditex (o.a. Zara)

Terwijl de G20 en de Europese Commissie paal en perk willen (gaan) stellen aan belastingontwijking door multinationals, voegde Jesse Drucker eind februari 2014 een nieuwe speler toe aan het rijtje Google, Apple, Starbucks, e.d. Ook de bedrijven van kledingtycoon Ortega (1936) blijken hun hoge winsten deels te danken te hebben aan taxplanning via Zwitserland en Nederland. Kleding wordt (deels) gemaakt in Aziatische lage-lonen-landen, verkocht in rijke landen en de winst wordt afgeroomd via belastingparadijzen. Zoals Naomi Klein beschreef in haar bestseller No Logo uit 2002.

Inditex Zara logoOrtega, met een geschat vermogen van meer dan 57 miljard dollar de rijkste man van Europa, is de oprichter en eigenaar van Inditex, het moederbedrijf van Zara en enkele andere kledingmerken, zoals Pull & Bear, Bershka en Massimo Duti. In 1975 begonnen met z’n eerste Zara winkel, telt het bedrijf nu meer dan 6.200 winkels in 86 landen en werken er meer dan 120.000 mensen. Een kleine 200 daarvan werken bij ITX Merken BV in Amsterdam, waaraan alle andere bedrijven en franchisenemers royalties betalen, ruim 4 miljard over de afgelopen 4 jaar. Goed voor een belastingbesparing van ettelijke honderden miljoenen.

Een woordvoerder van Inditex lichtte aan de Bloomberg-auteur toe dat de winstcijfers van de bedrijfsonderdelen in overeenstemming zijn met alle regels voor transfer pricing en dat de dochterbedrijven regelmatig belastingcontroles ondergaan. De Nederlandse dochter vervulde een belangrijke rol binnen het conglomeraat, maar zou niets van doen hebben met belastingbesparing, aldus Jesus Echevarria Hernandez. Maar volgens belastingdeskundigen schuiven kledingketens ook al sinds de vroege jaren ’90 met hun winsten, in de voetsporen van farmaceutische, chemische en technologiebedrijven.

Met een omzet van bijna 21 miljard dollar en een winst van 3 miljard is Inditex groter dan H&M of GAP. Het Nederlandse ITX Merken genereerde daarbij in het afgelopen jaar meer winst dan alle Zara winkels in Italië, Frankrijk, Duitsland en Engeland bij elkaar over de afgelopen 5 jaar. Effectief betaalde de Nederlandse dochter naar eigen opgave zo’n 16% belasting, ongeveer de helft van het tarief in Italië, Frankrijk en Duitsland en ook lager dan het tarief van 25% van de Nederlandse vennootschapsbelasting. Uiteraard blijft de afgedragen winst niet allemaal in Nederland. Een deel reist door naar Fribourg, de hoofdstad van het gelijknamige Zwitserse kanton. Onduidelijk bleef of Inditex daar gebruik maakte van de bekende belasting-vakanties (tot wel 10 jaar), die het kanton aan bedrijven kan toekennen.

bron: Bloomberg (J. Drucker), Wikipedia, NOS, Schone Kleren Campagne, Quotenet (Henk Willem Smits)

Reacties zijn gesloten.