Herbalife geen piramidespel – wel boete en aanpassingen opgelegd

Herbalife geen piramidespel – Na een beoordeling door de FTC van de werkwijze van Herbalife op verzoek van investeerder Bill Ackman, heeft het bedrijf medio juli 2016 een schikking getroffen met deze toezichthouder. Ackman had ingezet op een typering van het multi level marketing (MLM) systeem van Herbalife als een illegaal piramidespel, maar zo ver wilde de Federal Trade Commission (FTC) niet gaan. Wel gaf voorzitter Edith Ramirez aan dat de werkwijze van de leverancier van voedingssupplementen – in de Verenigde Staten – grondig op de schop moet en 200 miljoen dollar betaald moet worden ter compensatie van misleide klanten.

Herbalife geen piramidespel

Van beloftes om snel rijk te worden met de bekende afslankmiddelen kwam in de praktijk niet veel terecht. Volgens het op de Kaaiman-eilanden gevestigde Herbalife konden mensen gerust hun baan opzeggen en veel geld verdienen, maar de meesten verdienden nauwelijks iets aan het geleur met pillen en shakes. Elk jaar stopt de helft van alle verkopers er mee. Een kleine groep distributeurs verdiende en verdient veel geld aan het werven van nieuwe leden, maar dat staat los van de daadwerkelijke marktvraag naar de producten.

Voortaan moet Herbalife haar – oneerlijke – verdienmodel baseren op verkopen aan eindgebruikers in plaats van aan (nieuwe) distributeurs. Daarmee zou een einde moeten komen aan deze ernstige vorm van ‘channel stuffing‘, het volproppen van verkoopkanalen. In de toekomst moet de omzet voor 80% verantwoord kunnen worden uit “echte verkopen aan echte klanten”, zo stelde Ramirez. Zo kreeg Ackman op veel punten eigenlijk wel gelijk, maar kwam er toch niet de veroordeling waar hij op had gehoopt.

Zijn tegenstrever Carl Icahn, activistische investeerder die Herbalife bleef steunen en haar grootste aandeelhouder werd, zag de koers na de uitspraak met bijna 20% stijgen. De vraag is natuurlijk of dat na doorvoering van de opgelegde aanpassingen zo blijft. Ackman kondigde aan door te gaan met zijn ‘strijd’ tegen Herbalife, die hij eind 2012 startte en waar hij zo’n 50 miljoen in stak. Ook ging hij voor 1 miljard dollar short in aandelen Herbalife.

Bestuursvoorzitter en CEO Michael O. Johnson zag in de uitspraak van de FTC een bevestiging van het gezonde verdienmodel van Herbalife. Ondanks de grote uitval van distributeurs, is hun aantal de afgelopen jaren wel fors gegroeid. Dat lijkt mede te danken aan de promotionele inzet van Ronaldo sinds 2013 en sponsorcontracten met een Indiase cricketspeler, een Maleisische squashspeler, het Israëlisch vrouwenbasketbaltteam en de handbalspelers van Frankrijk.

bron: FD(Siem Eikelenboom, Marjolein Luiken), Bloomberg (David McLaughlin, Matthew Townsend), NOS


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *