Griekse brandstofmarkt oligopolie

Griekenland hoort bij de landen met de hoogste brandstofprijzen binnen de Europese Unie. De Griekse brandstofmarkt wordt gedomineerd door slechts 2 bedrijven, Motor Oil Hellas en Hellenic Petroleum. Volgens het IMF maken deze bedrijven zich schuldig aan kartelvorming en betalen de Griekse burgers jaarlijks ongeveer een miljard te veel voor brandstof. ‘Gezien het belang van energie voor de economie kan de concurrentiekracht van Griekenland worden verbeterd door een beter functionerende brandstofmarkt.’ Tijd voor hervormingen dus, vinden het IMF en de EU.

Benzinestation prijzen GriekenlandDoor de hoge prijzen wordt er op grote schaal brandstof uit het buitenland binnengesmokkeld en wordt goedkopere scheepsbrandstof geraffineerd tot benzine, diesel en huisbrandolie. Volgens de autoriteiten wordt jaarlijks zeker 200 miljoen liter illegale brandstof verkocht.
De EU dringt al jarenlang aan op liberalisering van de Griekse brandstofmarkt. Met de noodleningen aan Griekenland hebben het IMF en de EU een stevige stok achter de deur. Maar naar verwachting zullen de olietycoons zich niet zomaar gewonnen geven.

Motor Oil Hellas wordt beheerst door olietycoon Vardis Vardinoyannis en Hellenic Petroleum door scheeps- en oliemagnaat Spiros Latsis. Beiden zijn machtige mannen in Griekenland. Volgens Forbes is Latsis de op één na rijkste man van het land. De 2 magnaten bezitten alle raffinagecapaciteit, 70% van de groothandel en 60% van de benzinestations. Toetreding door nieuwkomers wordt bemoeilijkt door allerlei regels. Zo moeten importeurs voor minstens 60 dagen opslagcapaciteit hebben; lastig voor kleinere bedrijven. Ook mag brandstof alleen vervoerd worden in grote tankwagens, wagens die tankstations niet mogen bezitten.

lees het hele artikel in de Volkskrant (Arjen van der Ziel)

Reacties zijn gesloten.