Franse kartelwaakhond pakt uit

Een boete van 950 miljoen euro ontvingen 13 fabrikanten van persoonlijke verzorgingsproducten en wasmiddelen medio december 2014 van de Franse Autorité de la concurrence. De bedrijven, waaronder Unilever, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser en Gillette, maakten tussen 2003 en 2006 afspraken over de consumentenprijs van artikelen als tandpasta, shampoo, vaatwastabletten, zonnecreme, scheerschuim en anti muggenspray. De hoge boetes houden verband met de omvang van de Franse markt. Voor schoonmaakmiddelen bedraagt die ongeveer 4,7 miljard euro per jaar, voor persoonlijke verzorging zelfs 7 miljard.

l'oréal because you're worth itDe meeste bedrijven kregen twee boetes. Eén betrof de prijsafspraken over wasmiddelen, goed voor een gezamenlijke boete van 345 miljoen euro. De overige 605 miljoen had betrekking op de persoonlijke verzorgingsproducten. In de ogen van de marktautoriteit had het brede assortiment aan producten de consument en de markt in het algemeen geschaad. Ook Colgate-Palmolive, Henkel, Beiersdorf, L’Oréal en Laboratoires Vendôme (onderdeel van Johnson & Johnson) waren van de partij.

Commerciële directeuren en verkoopmanagers zouden regelmatig en in het geheim hebben overlegd: in restaurants, via berichten op hun privéadres en telefonisch. In 2006 werd zo’n groep tijdens de lunch op heterdaad betrapt bij een inval door de Franse kartelwaakhond in de Parijse brasserie “Le Royal Villiers”.

L’Oréal, met een boete van bijna 190 miljoen euro, ontkende elke vorm van prijsafspraken, vond de boete exorbitant hoog en overwoog beroep aan te tekenen. Ook Unilever gaf aan in beroep te gaan tegen de aan haar opgelegde boete van ruim 170 miljoen euro. Enkele van de overige bedrijven daarentegen, legden zich neer bij de boete en hadden er ook al reserveringen voor getroffen. Franse dochterbedrijven van Reckitt Benckiser hadden hun medewerking verleend aan het onderzoek van de autoriteit en het bedrijf trof in 2013 al een voorziening, waaruit de boete van 121 miljoen euro kan worden voldaan. Henkel reserveerde 39 miljoen, net te weinig voor de boete van 109 miljoen.

Ook hier kregen de bedrijven die de misstanden aanhangig maakten – SC Johnson, Colgate en Henkel – een aanzienlijke reductie op hun boete. De boetes voor Johnson & Johnson, Henkel, Reckitt Benckiser, Colgate-Palmolive, Procter & Gamble en Beiersdorf  werden met zo’n 16 tot 18% verlaagd, omdat ze de bevindingen van de kartelwaakhond niet betwistten en beterschap beloofden. 

Unilever, Rotterdam. Beboet door Franse kartelwaakhond

Unilever, Rotterdam

Drie jaar geleden was het Unilever zelf die een boete ontliep door een kartzelzaak in te brengen. Destijds gingen boetes – eveneens in Frankrijk – naar Procter & Gamble, Colgate-Palmolive en Henkel. Unilever kreeg toen geen boete opgelegd, omdat het cruciale informatie had aangeleverd.

 
bron: the Guardian (Julia Kollewe), NU.nl, NOS, NRC (Jules Seegers)

Reacties zijn gesloten.