Europese kartelboete voor spoorvervoerders

DB Schenker en Express Interfracht kregen medio juli 2015 een boete van zo’n 38 miljoen euro opgelegd door de Europese Commissie. Ze maakten – met Kühne + Nagel – van 2004 tot 2012 verboden prijsafspraken op trajecten die West- en Midden-Europa verbinden met Zuidoost-Europa. Het Zwitserse Kühne + Nagel, één van de grootste transporteurs in Europa, ontliep een boete omdat het de kartelafspraken aan het licht bracht. Het betrof hier vrachten per blocktrain, die in hun geheel van het ene naar het andere knooppunt rijden. De drie bedrijven exploiteren gezamenlijk de ‘Balkantrein’ en de ‘Soptrein’, met name interessant in branches met een groot transportvolume op dergelijke trajecten. Vanwege hun medewerking vielen de boetes voor DB Schenker (31,8 miljoen) en Express Interfracht (17,4 miljoen) 10% lager uit.

DB Schenker vrachtwagons kartelboete voor spoorvervoerdersSchenker, onderdeel van Deutsche Bahn, liet weten dat de betrokken medewerkers niet meer werkzaam zijn bij het bedrijf, maar nog wel een schadeclaim kunnen verwachten. Intussen voert het moederbedrijf sinds eind 2014 nog een zaak tegen elf luchtvaartmaatschappijen die in 2010 door de EU werden beboet voor, … kartelafspraken. In totaal claimt DB – die spreekt van het “grootste kartel in de economische geschiedenis” – een schadevergoeding van 1,76 miljard euro, waarvan een fors deel bij Lufthansa.

Het onderzoek van de Commissie naar deze blocktrain-dienst begon met onaangekondigde inspecties in juni 2013. De drie bedrijven bleken nieuwe en bestaande klanten onderling te verdelen en zetten daartoe een systeem op, inclusief een ‘meldingssysteem’ voor nieuwe klanten. Ze wisselden vertrouwelijke informatie uit over de specifieke wensen van klanten en coördineerden prijzen rechtstreeks met elkaar.

Margrethe Vestager, de verantwoordelijke eurocommissaris, vond het zeer teleurstellend dat een project om de efficiëntie in het vrachtvervoer via spoor te verbeteren, en het milieuvriendelijker vervoeren van goederen via het spoor te bevorderen, is ontspoord in een kartel. 

bron: TTM, Fruchtportal.de, NRC (Mark Duursma), Transport Online (Tine van Knijff)

Reacties zijn gesloten.