Europese hoofdbrievenbus Starbucks verkiest innovatief VK boven NL

Starbucks stroopwafelMedio april 2014 maakte koffieketen Starbucks bekend dat het haar Europese hoofdkantoor nog ditzelfde jaar zou verplaatsen van Amsterdam naar Londen. De branderij – en de meeste arbeidsplaatsen – blijven in de Amsterdamse haven. Groot-Brittannië is met honderden filialen veruit de belangrijkste Europese markt voor het merk. Door naar Londen te verhuizen, wil het bedrijf meer inzetten op innovatie. Ook de uitstraling van het hoofdkantoor speelt een rol. In Londen zal een zelfstandig hoofdkantoor worden gevestigd. Ondanks de grote importantie van de markt ten westen van de Noordzee, lukte het Starbucks tot nu toe niet of nauwelijks om daar winst te maken.

Dat bleek vooral te liggen aan de bijdrage van vestigingen in Nederland en Luxemburg, waarheen de winst werd afgeroomd om – u raadt het al – fiscale redenen. Iets waarover een Britse kamercommissie onder voorzitterschap van Margaret Hodge de afgelopen 2 jaar diverse multinationals stevig ondervroeg. Ook bij Starbucks moesten forse bedragen voor royalties op merknaam en logo, winkelinrichting en recepten worden afgedragen aan de Nederlandse brievenbusholding. Het bedrijf werd daarop getroffen door een consumenetenboycot en besloot alsnog vrijwillig 10 miljoen pond belasting in 2 jaar af te dragen. Sinds 1998 had het bedrijf nog geen 9 miljoen pond betaald over een omzet van 30 miljard.

Het parlementaire onderzoek ten spijt, heeft Groot-Brittanië haar belastingregime de afgelopen jaren bedrijfsvriendelijker gemaakt. Niet langer worden wereldwijde winsten van bedrijven, die daar zijn gevestigd, belast, maar alleen de nationale winst. Daarmee werd Londen (nog) aantrekkelijker voor internationale bedrijven die er hun hoofdkantoor wilden vestigen. Dan heb je, andersom beschouwd, geen Europees hoofdkantoor in de vorm van een postbus in Amsterdam meer nodig.

Directeur Patrick Mikkelsen van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland zag in het vertrek van Starbucks een wake-up call voor de Nederlandse politiek. Eerder verplaatste chemieconcern Lyondell Basell haar hoofdzetel al naar Londen en begin april kondigde sigarettenfabrikant Philip Morris haar vertrek uit Nederland aan. Bij dat laatste bedrijf betrof het geen (fiscaal) hoofdkantoor maar een productiefaciliteit waar meer dan 1.250 arbeidsplaatsen verloren gaan. Fiscaal blijft Philip Morris juist wel in Nederland en heeft het vertrek niets te maken met het Nederlandse vestigingsklimaat, zo stelde minister Kamp .



bron: Parool, Quote (Henk Willem Smits), Tax Research UK (Richard Murphy), Elsevier (Anna Vossers)

Reacties zijn gesloten.