Chinese boete voor Japanse fabrikanten auto-onderdelen

Sumitomo dynamo

Sumitomo dynamo

China heeft tien Japanse fabrikanten van auto-onderdelen een recordboete gegeven wegens prijsafspraken. Dat maakte de National Development and Reform Commission (NDRC) medio augustus 2014 bekend. Het totaal van de boetes bedroeg 1,24 miljard yuan, zo’n 152 miljoen euro. De zwaarste boete was voor Sumitomo Electric Industries, ruim 290 miljoen yuan. De uitgedeelde boetes zijn het hoogst sinds de kartelwetgeving (Anti-Monopolie wet) in 2008 in werking trad. Onder deze wet kan een boete worden opgelegd van maximaal 10 procent van de jaaromzet van een bedrijf.

Van de 12 onderzochte bedrijven ontliepen Hitachi en Nachi-Fujikoshi een boete, omdat ze volledig meewerkten aan het onderzoek door de autoriteiten. Het betrof leveringen van onder andere dynamo’s, kabelbomen en kogellagers in de periode 2001 – 2011, die werden gebruikt in meer dan 20 automodellen van Toyota, Honda, Nissan, Suzuki en Ford. Bedrijven als Yazaki, Denso en Furukawa kregen in 2011 en 2012 in Noord-Amerika eveneens forse boetes voor deze handelspraktijken. Naast een boete van 470 miljoen dollar in de VS in 2012, betaalde Yazaki in 2013 een boete van 136 miljoen euro aan de Europese Commissie.

China benadrukte dat het er niet op uit is om buitenlandse bedrijven dwars te zitten. Veel meer lijkt het land duidelijk te willen maken dat het op eenzelfde manier optreedt tegen concurrentievervalsing en marktverstoring als de VS, de EU en Japan zelf, dat één van ’s werelds grootste auto-industrieën heeft.

bron: Bloomberg, Reuters (Matthew Miller, Yoko Kubota), de Telegraaf, RIA Novosti

Reacties zijn gesloten.