Pon logo

Pon’s Automobielhandel werd in 1931 opgericht door de broers Ben en Wijnand, zoons van fietsenmaker Mijndert Pon. In 1947 verwierf Ben Pon het importeurschap voor Nederland van Volkswagen, een jaar later gevolgd door Porsche. Ben Pon junior richtte in 1980 Pon Holdings op, waaronder een groeiend aantal activiteiten werd ondergebracht, zoals de importeurschappen van overige (vracht)automerken uit de VW-stal en bijvoorbeeld BelCompany en Gazelle. Uit de overname in 2003 van Geveke ontstond Pon Equipment & Power. De groep werd ook actief in Noord-Amerika (1998) en China (2005).

In 2016 kwamen twee zaken in het nieuws die voor de Pon-dynastie wel eens een flinke streep zouden kunnen halen door een mogelijke aanspraak op het predikaat Koninklijk in 2031.

Platinum-dealer voor Caterpillar

Begin december 2016 berichtte het Financieele Dagblad dat bij auto-importeur Pon jarenlang gefraudeerd zou zijn bij de verkoop van motoronderdelen van de Amerikaanse producent van grondverzetmachines Caterpillar. Personeel van de vestiging in Almere verdiende miljoenen met stiekeme handel in onderdelen, die liep via tussenpersonen. Er zou in 10 jaar voor een bedrag van 75 miljoen euro aan onderdelen zijn verhandeld. 

Als één van de grootste wederverkopers ter wereld van Caterpillar-motoren had Pon de status van Platinum-dealer en het exclusieve verkooprecht in Nederland. Personeelsleden van Pon zouden met onder meer een tussenhandelaar uit Barendrecht hebben samengewerkt om onderdelen door te leveren naar onder meer Spanje en Italië. Het doorverkopen van goederen binnen de Europese markt is niet verboden, maar gaat wel tegen de afspraken met Caterpillar in. Pon zou voor de rechter kunnen worden gedaagd als er contractbreuk is gepleegd.

Logo Pon en Caterpillar

De zaak kwam aan het rollen toen het Barendrechtse bedrijf Inter SP Trading in een juridisch conflict kwam met Pon, nadat een samenwerking van 10 jaar begin 2013 plotseling werd beëindigd. Volgens ISP liet Pon Power de handel oogluikend toe; goed voor de omzetcijfers en de dealerstatus. Ook volgens de betrokken accountmanager van Pon waren het management en de directie op de hoogte. In 2015 zou Pon aangifte hebben gedaan van valsheid in geschrifte en oplichting voor 1,5 miljoen euro tegen twee bestuurders van ISP en de accountmanager.

Pon won aanbesteding dienstauto’s politie

In oktober 2016 werd bekend dat Volkswagenimporteur Pon voor 12 miljoen euro strafvervolging had afgekocht in een groot omkopingsschandaal. Het betrof een aanbestedingprocedure om politie- en defensievoertuigen op te tuigen met allerlei technische voorzieningen. Acht voormalige medewerkers van Pon, in 2011 ontslagen, zouden zich nog wel wegens omkoping van ambtenaren voor de rechter moeten verantwoorden.

Politie- en defensieambtenaren zouden in de periode 2001 – 2011 giften en reizen hebben aangenomen van Pon. Volgens het OM konden de ambtenaren bijvoorbeeld goedkoop auto’s kopen of leasen en kregen ze korting op onderhoud en winterbanden. Ze waren veelal betrokken bij het wagenparkbeheer en/of aanbestedingen en hadden soms grote invloed op de aanbesteding van dienstvoertuigen. Die vertegenwoordigden een waarde van honderden miljoenen euro’s. 

De zaak kwam aan het licht door een onderzoek naar aanleiding van een aanbesteding voor 12.000 nieuwe dienstauto’s, die in 2010 door Pon werd gewonnen. Concurrenten waren woest en betoogden dat de autoleverancier had meegeschreven aan het verzoek; ze was zo geformuleerd dat alleen Pon aan de voorwaarden kon voldoen. De hele gang van zaken werd onderzocht door een commissie, maar die constateerde geen onrechtmatigheden. Wel zag toenmalig minister Opstelten van Veiligheid en Justitie in het rapport aanleiding om de regels – die als zeer inefficiënt werden bestempeld – te veranderen. Voortaan moest de Tweede Kamer geïnformeerd worden als de politie aanbestedingen zou doen van meer dan 100 miljoen euro en wilde hij bij de nieuwe nationale politie „checks and balances” inbouwen om het inkoopproces te waarborgen.

Pon dealer

Het onderzoek naar omkoping bij het wagenparkbeheer of de aanbesteding van dienstauto’s voor de politie en Defensie door de Rijksrecherche startte in 2012 en omvatte meerdere autofabrikanten en -leveranciers, zoals Peugeot, Renault en leasemaatschappij Athlon Car Lease. Eind 2016 trof ook Peugeot een schikking met het OM en betaalde 2 miljoen euro om strafvervolging af te wenden.

bron: de Volkskrant (Marcel van Lieshout), FD (Vasco van der Boon), NRC (Sjoerd Klumpenaar, Bas Tooms, Jorg Leijten), Wikipedia