China Railways

Alles wat in China te maken heeft met vervoer per spoor valt onder één ministerie, dat van de Spoorwegen.  Een paar cijfers (2010, 2011):

  • aantal medewerkers:  2,5 miljoen
  • kilometer spoor: 91.000 (alleen meer in VS en Rusland)
  • reizigerskilometers: 961 miljard
  • investeringsbudget 2008-2020: 292 miljard dollar

In 2003 wordt de dan vijftigjarige Liu Zhijun minister voor dit omvangrijke netwerk. Liu werd op zijn twintigste lid van de Partij en studeerde in 1998 af in Marxisitische filosofie aan de Partijschool. Voordat hij naar Beijing kwam, werkte hij voor de spoorwegen in een aantal provincies.

Liu geeft met name een impuls aan de ontwikkeling van de hogesnelheidslijnen. Hoewel enigszins vertraagd door de wereldwijde financiële en economische crisis, komen er de komende jaren duizenden kilometers spoor bij waarover treinen rijden met snelheden van 250 tot 350 kilometer per uur. Paradepaardje is momenteel de trein tussen Guanzhou en Wuhan, waarmee je in iets meer dan 3 uur de reis van 1.070 kilometer aflegt.

Liu Zhijun

Na een onderzoek door de Central Commission for Discipline Inspection (CCDI) van de CPC wordt Liu in februari 2011 van zijn post ontheven. Hij wordt verdacht van omkoping en het aannemen van steekpenningen met een omvang van ruim 120 miljoen dollar .

Een jaar en 3 maanden later wordt Liu uit de Communistische partij gezet. Dat betekent het einde van z’n politieke carrière. Hij wordt ervan beschuldigd de corruptie binnen de spoorwegen eerder bevorderd dan beteugeld te hebben. Ook zou hij mevrouw Ding Yuxin (1955), bestuurder van Beijing Boyou Investement Management aan grote winsten geholpen hebben door het verstrekken van bouwopdrachten. Zoals bij de aanleg van de hierboven genoemde lijn tussen Guanzhou en Wuhan.
De activa van het bouwbedrijf stegen van 75 miljoen dollar in 2008 tot meer dan 700 miljoen dollar in 2010 volgens een verslag van Beijing News.

Een rechtszaak zal nog wel even op zich laten wachten, gelet op de complexiteit van de zaak. Naast Liu zijn de afgelopen 2 jaar nog 8 topambtenaren ontslagen, die ook onder verdenking staan. Daaronder Zhang Shuguang (plaatsvervangend Directeur Werktuigbouwkunde op het departement), Luo Jinbao (bestuursvoorzitter China Railway Container Transport) en Su Shunhu (plaatsvervangend Directeur Transport).

Voor het ongeluk met een hogesnelheidstrein in juli 2011, waarbij 40 doden vielen, worden Liu en Zhang Shuguang verantwoordelijk gehouden.

Begin juli 2013 werd Liu Zhijun veroordeeld tot de doodstraf met 2 jaar uitstel. Veelal wordt een opgeschorte doodstraf in China omgezet in levenslang. Ook werden hem alle politieke rechten en persoonlijke bezittingen afgenomen. In zijn slotverklaring verontschuldigde ‘Great Leap Liu’ zich ervoor zijn doel – modernisering van het spoor en de ‘Chinese Droom’ realiseren – uit het oog te hebben verloren.

bron: BBC News, chinabystander.wordpress.com, ChinaDaily, The New York Times, The Guardian (Jonathan Kaiman), Wikipedia


Reacties

China Railways — Geen reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>