Abellio wint OV-concessie op z’n Limburgs

abellio ns logoNadat vervoersbedrijf Abellio, een dochter van de NS, begin maart de OV-concessie 2016-2030 voor Limburg in de wacht had gesleept, kwam eind april uit een intern onderzoek van de NS naar voren dat er daarbij sprake was geweest van ‘ernstige onregelmatigheden’: interne bedrijfsinformatie van de huidige concessiehouder Veolia was doorgespeeld naar Qbuzz, een dochterbedrijf van Abellio, door niemand minder dan de directeur zelf. Op 1 mei 2015 zou hij in dienst treden bij Qbuzz na eind april 2014 bij Veolia vertrokken te zijn. Ondanks het concurrentiebeding had hij zich het afgelopen jaar vast nuttig gemaakt voor zijn nieuwe werkgever. 

Het betrof de grootste OV-aanbesteding in de Nederlandse geschiedenis: het regionale bus- en treinvervoer in Limburg voor de periode 2016-2030 ter waarde van zo’n 2 miljard euro. Als Abellio de aanbesteding zou winnen, zou voormalig Veolia-topman De Beer regiodirecteur worden in Limburg. De NS-directie zou ingestemd hebben met de overstap van De Beer, maar vond de werkwijze, zoals die uit het onderzoek naar voren kwam, ‘volstrekt onaanvaardbaar, verwerpelijk en tegenstrijdig aan de cultuur waar NS voor staat’. Toch zou later blijken dat de NS-top daar zelf aan had meegewerkt.

Abellio wint ov-concessie 2016-2030

Annemarie Zuidberg en verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck

De NS stelde de Provincie Limburg op de hoogte en gaf aan de eventuele gevolgen te aanvaarden. “Mocht de provincie besluiten Abellio Limburg uit te sluiten, dan zal de NS dat besluit respecteren”, liet het bedrijf weten. Algemeen directeur Annemarie Zuidberg en financieel directeur Marc Miedema van Qbuzz werden direct op non-actief gezet. Het adviescontract met de in februari vertrokken oprichter, Leon Struijk, werd beëindigd. Qbuzz – dat de bieding namens Abellio voorbereidde – ontving vertrouwelijke informatie van de voormalige directeur van Veolia Limburg, René de Beer. 

De Beer (1959) blijkt in 2013 al gepolst te zijn voor een functie bij Qbuzz. Om zijn concurrentiebeding te omzeilen werkte hij vanaf mei 2014 via een adviesbureau voor zijn nieuwe werkgever. Mocht Veolia de constructie ontdekken, dan zou De Beer meteen ontslag nemen en Qbuzz de boete betalen, zo werd afgesproken. Hij kreeg omstreeks begin februari 2014 – onder een andere naam –  een mobiele telefoon en een emailaccount bij Qbuzz. Zowel voor als na zijn ontslag bij Veolia deelde De Beer informatie  met directieleden van de concurrent en maakte feitelijk deel uit van het biedingsteam van Qbuzz. Zo nam hij deel aan de tendersessies en workshops van het team en schreef mee aan de offerte.

Het nieuwe contract voor De Beer bij Qbuzz wordt nu ontbonden, liet de NS weten. Haar bevindingen heeft de NS overhandigd aan het Openbaar Ministerie en de Autoriteit Consument en Markt. Die laatste doet nog onderzoek naar een beschuldiging van Veolia over machtsmisbruik door de NS.  

OV-concessie naar Arriva, topman NS weg

Begin juni 2015 besloot de provincie Limburg niet opnieuw te gaan aanbesteden, maar de concessie te gunnen aan Arriva. Als daags erna alsnog het onderzoeksrapport van de ACM uit maart wordt gepubliceerd, blijkt dat ook de NS-top op de hoogte was van het lekken van vertrouwelijke informatie. Timo Huges bleek onjuiste en onvolledige verklaringen te hebben afgelegd in het onderzoek. De president-directeur van de NS verloor daarop het vertrouwen van de RvC en van de minister van Financiën en bood zijn ontslag aan. Ook Jeff Hoogesteger, de topman van NS-dochter Abellio, waarvoor Qbuzz het busvervoer in Limburg zou doen, werd uit zijn functie ontheven. 

Eerder vond het advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek ‘geen aanwijzingen’ voor de betrokkenheid van de NS-top bij de malversaties. Zuidberg en Struijk reageerden direct al dat ‘de hoogste leiding van NS’ op de hoogte was. Ook zouden ze instructies hebben ontvangen om niet de volledige waarheid te vertellen tijdens het onderzoek. Huges ontkende dat voor de camera van de NOS. Na meer dan een maand kwamen ook het advocatenkantoor en de RvC tot de conclusie dat de NS-topman niet oprecht was geweest.

Begin oktober 2015 zou de provincie Limburg besluiten dat er geen nieuwe aanbesteding zal komen. Bezwaren van de huidige vervoerder Arriva tegen de gunning van de nieuwe vervoersconcessie werden verworpen.

bron: RTL Z, de Volkskrant (Huib Modderkolk), 1Limburg, OV-magazine (Constant Stroecken), De Limburger (Paul Bots, Roel Ophelders), NRC (Sterre van der Hee, Pim van den Dool), Treinreiziger.nl

Reacties zijn gesloten.